روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

چهارشنبه هر هفته ساعت ۲۰

بررسی الزامی و یا اختیاری بودن
ارزیابی کیفی در فرآیند برگزاری مناقصه

قسمت نهم
فصل سوم

جستجو

ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان

پرسش و پاسخ‌های رایج سازمان برنامه

ماده 37 شرایط عمومی پیمان

۰۱۳۷۰۱پرسش)

در قراردادهای منعقده بر اساس شرایط عمومی پیمان جدید، حداکثر زمان مشاور برای رسیدگی به صورت وضعیت ماهانه چه مدت است؟

۰۱۳۷۰۱ – پاسخ)

بر اساس مصوبه شماره ۳۶۳۸/ ش ف مورخ ۱۳۸۱/۱۲/۱۸ شورای محترم عالی فنی، عبارت “تاریخ دریافت از سوی مهندس ناظر در قسمت اول خط اول صفحه ۳۳ مربوط به ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان به عبارت ” تاریخ دریافت از پیمانکار ” تبدیل گردیده است.

ماده 37 شرایط عمومی پیمان

۰۱۳۷۰۲ – پرسش)

برخی از مهندسین مشاور با استناد به بند (۱-۶) بخشنامه ۱۱۰۸۲/۵۴/۵۰۹۰-۱ مورخ ۱۳۶۰/۰۹/۰۲ و بخشنامه شماره ۵۱۸۸/۵۴/۱۳۰۰-۱ مورخ ۱۳۶۱/۰۶/۰۸ محاسبه تاخیرات مجاز ناشی از دیرکرد در پرداخت صورت وضعیت‌ها را ۱۰ روز از تاریخ تسلیم صورت وضعیت به کارفرما، فارغ از از مدت زمان مجاز بررسی صورت وضعیت توسط مشاور، موضوع ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان در نظر می‌گیرند، در حالی که ممکن است صورت وضعیت مربوطه پس از تحویل به مهندسین مشاور از سوی پیمانکار و خارج از قصور پیمانکار، مدت‌ها نزد مهندس مشاور باقی مانده و تسلیم کارفرما نگردد. با توجه به شرح فوق، تاخیر مجاز مذکور، در بازه‌ای که صورت وضعیت پیمانکار بیش از زمان مجاز مندرج در ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان نزد مهندسین مشاور باقی می‌ماند چگونه محاسبه می‌گردد؟

۰۱۳۷۰۲- پاسخ)

بر اساس مصوبه شماره ۳۶۳۸/ش ف مورخ ۱۳۸۱/۱۲/۱۸ شورای محترم عالی فنی، عبارت “تاریخ دریافت از سوی مهندس ناظر در قسمت اول خط اول صفحه ۳۳ مربوط به ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان به عبارت ” تاریخ دریافت از پیمانکار ” تبدیل گردیده است.بنابراین براساس شرح فوق، تفکیک زمانی برای بررسی مهندس ناظر و مهندس مشاور برای رسیدگی به صورت وضعیت تسلیمی پیمانکار انجام نگرفته و مجموع زمان پیش بینی شده برای رسیدگی به صورت وضعیت‌های ماهانه برای دستگاه نظارت، حداکثر ۱۰ روز است.

پرسش و پاسخ‌های چاپی

D2113700302

پرسش)

در قراردادهای تابع ضوابط طرح‌های عمرانی که به علت اتمام کارهای موضوع پیمان، از طریق انعقاد قراردادهای الحاقی با همان پیمانکار و رعایت شرایط قرارداد اولیه (فهرست‌بها، ضریب پیمان و شاخص مبنای تعدیل) ادامه یافته‌اند آیا صورت وضعیت‌های آن‌ها باید از یکدیگر جدا باشند؟ و یا می‌توان در قالب یک صورت وضعیت آن‌ها را ارسال نمود؟

پاسخ)

با سلام بازگشت به نامه شماره ۵۳۰/م مورخ ۱۳۸۵/۰۷/۱۸ به آگاهی می‌رساند در قراردادهای تابع ضوابط طرح‌های عمرانی که به علت اتمام کارهای موضوع پیمان، با رعایت ضوابط، از طریق انعقاد قراردادهای الحاقی با همان پیمانکار و رعایت شرایط قرارداد اولیه (فهرست‌بها ، ضریب پیمان و شاخص مبنای تعدیل ) ادامه یافته‌اند باید توجه داشت که هر یک از قراردادهای الحاقی علی‌الاصول یک قرارداد مستقل محسوب و می‌بایست دارای دفترچه‌های برآورد مشخص با توجه به کارهای انجام شده تا سقف قرارداد یا الحاقیه قرارداد قبلی بوده و به تبع آن صورت وضعیت‌های موقت مربوط نیز مستقل از قرارداد یا الحاقیه قرارداد قبلی باشند. در عین حال چنانچه دفترچه‌های برآورد واجد شرایط و برای قراردادهای الحاقی تنظیم و ضمیمه پیمان نشده باشد، با توجه به اینکه سلسله قراردادهای مزبور دارای شرایط یکسان بوده و آزادسازی ضمانت‌های مربوط نیز یکجا می‌گیرد، در صورتی که مسائل و مشکلات حسابداری امور مالی ایجاد نشود می‌توان فارغ از مستقل بودن قراردادها، صورت وضعیت‌های موقت قراردادهای الحاقی را به صورت تجمیع شده (حاوی کارکرد قرارداد اولیه و کلیه قراردادهای الحاقی قبلی تا سقف ظرفیت‌های قراردادی مربوط) تنظیم و مورد بررسی و اقدام قرارداد.

D2113700402

پرسش)

با سلام لطفا اعلام فرمائید که فرق بین تبصره (۱) ماده ۳۴ شرایط عمومی پیمان مربوط به تنظیم آخرین صورت وضعیت موقت طبق ماده ۳۷ با توضیحات ماده ۴۰ شرایط عمومی پیمان در خصوص صورت وضعیت قطعی چیست؟

پاسخ)

با احترام عطف به نامه شماره ۴۳۵۱/۱/۴۸ مورخ ۱۳۸۲/۰۹/۰۲ به آگاهی می‌رساند، تبصره (۱) ماده ۳۴ شرایط عمومی پیمان مربوط به تنظیم آخرین صورت وضعیت موقت طبق ماده ۳۷ ( حداکثر تا یک ماه پس از تحویل موقت) بدون منظور داشتن مصالح پایکار بوده و فراز اول ماده ۴۰ شرایط عمومی مذکور مبنی بر آن است که پیمانکار باید حداکثر تا یک ماه از تاریخ تحویل موقت، صورت وضعیت‌های قطعی کارهای انجام شده را براساس مفاد پیمان تهیه و برای رسیدگی به مهندس مشاور تسلیم نماید.

همانطور که مشاهده می‌شود مراتب ذکر شده در بالا دو مقوله جداگانه بوده و برای دو موضوع متفاوت در شرایط عمومی پیمان منظور شده‌اند.

D2113700602

پرسش)

سلام علیکم احتراما خواهشمند است اعلام نماید آیا دستگاه نظارت می‌تواند صورت وضعیت ارسالی پیمانکار را به هر علتی اعم از کسری صورتجلسات بخشی از صورت وضعیت و یا موارد دیگر علی رغم کامل بودن مابقی آن به پیمانکار عودت نماید؟

در صورت مثبت بودن پاسخ معین نمایید جهت محاسبه تاخیرات مجاز و زمان پرداخت کارفرما کدام تاریخ به عنوان تاریخ ارسال صورت وضعیت ملاک عمل خواهد بود؟ (تاریخ ارسال اولیه یا تاریخ ارسال مجدد صورت وضعیت)

پاسخ)

با احترام بازگشت به نامه شماره ۲۴۰/۶/۶/۲۳۳۶/س مورخ ۸۴/۰۸/۱۵ به اگاهی می‌رساند مطابق ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان پیمانکار متعهد است در آخر هر ماه صورت وضعیت کارهای انجام شده را از شروع کار تا تاریخ مذکور طبق نقشه های اجرایی دستور کارها و صورتمجالس با احتساب مقدار مصالح و تجهیزات پای کار تهیه و تسلیم دستگاه نظارت نماید بنابراین چنانچه صورت وضعیتی که توسط پیمانکار تنظیم و ارسال شده فاقد هر یک از موارد ذکر شده در بالا باشد و یا اشتباهی در صورت وضعیت مزبور مشاهده شود ناقص تلقی و در این صورت برای تکمیل موارد نقص و یا کمبود مدارک و رفع اشتباهات مندرج در آن به پیمانکار عودت داده می‌شود یا موارد یاد شده توسط دستگاه نظارت حسب مورد از صورت وضعیت موصوف حذف و یا اصلاح گردیده و برای کارفرما ارسال می‌شود مهلت پرداخت صورت وضعیت از تاریخی شروع می‌شود که صورت وضعیت تکمیل و اصلاح شده از جانب پیمانکار به دستگاه نظارت تسلیم گردد.

D2113700702

پرسش)

با سلام در صورتی که صورت وضعیت تهیه شده توسط پیمانکار ناقص باشد مهلت پرداخت صورت وضعیت از چه تاریخی شروع می‌شود؟

پاسخ)

بازگشت به نامه شماره ۲۴۰/۶/۶/۱/۲۳۳۶/س مورخ ۸۴/۰۸/۱۵ به آگاهی می رساند:

مطابق ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان ، پیمانکار متعهد است در آخر هر ماه، صورت وضعیت کارهای انجام شده را از شروع کار تا تاریخ مذکور طبق نقشه های اجرایی دستور کارها و صورت مجالس با احتساب مقدار مصالح و تجهیزات پای کار تهیه و تسلیم دستگاه نظارت نماید، بنابراین چنانچه صورت وضعیتی که توسط پیمانکار تنظیم و ارسال شده فاقد هر یک از موارد ذکر شده در بالا باشد و یا اشتباهی در صورت وضعیت مزبور مشاهده شود ناقص تلقی و در این صورت برای تکمیل موارد نقص و یا کمبود مدارک و رفع اشتباهات مندرج در آن به پیمانکار عودت داده می شود یا موارد یاد شده توسط دستگاه نظارت حسب مورد از صورت وضعیت موصوف حذف و یا اصلاح گردیده و برای کارفرما ارسال می شود مهلت پرداخت صورت وضعیت از تاریخی شروع می شود که صورت وضعیت تکمیل و اصلاح شده از جانب پیمانکار به دستگاه نظارت تسلیم گردد.

D2113700802

پرسش)

با سلام در قراردادهای طرح‌های عمرانی منعقده براساس شرایط عمومی پیمان (جدید) در صورتیکه صورت وضعیت‌های پیمانکار هم توسط دستگاه نظارت مقیم و هم توسط نظارت عالیه رسیدگی شود، مهلت رسیدگی مهندس مشاور به صورت وضعیت ماهانه پیمانکار چه مقدار می باشد و ایا بابت ابلاغ ۲۵٪ افزایش مقادیر و کارهای با قیمت جدید، پیش پرداخت نیز به همین میزان افزایش خواهد یافت؟

پاسخ)

با سلام بازگشت به نامه شماره ۸۵۰۲۴۴/م ۱۳۸۵/۶/۲۷ به آگاهی می‌رساند که در قراردادهای طرح‌های عمرانی منعقده بر اساس شرایط عمومی پیمان (جدید) این سازمان:

  1. مهلت رسیدگی مهندس مشاور به صورت وضعیت ماهانه پیمانکار ،حداکثر ۱۰ روز از تاریخ دریافت از سوی پیمانکار است.
  2. مدت مجاز مشاور برای رسیدگی به وضعیت پیمانکار در صورتی که ماده ۲۷ شرایط عمومی پیمان دقیقاً رعایت نشده ، تابع مفاد بخشنامه شماره ۱۳۰۰-۵۳-۵۱۸۸-۱ مورخ ۱۳۶۱/۰۲/۰۸ است.
  3. مبلغ پیش پرداخت صرفاً تابع مبلغ اولیه پیمان و دستورالعمل های مربوط در زمان ارجاع کار بوده و در هر حال بابت ابلاغ ۲۵٪ افزایش مقادیر و کارهای با قیمت جدید ، پیش پرداخت افزایش نخواهد یافت.

D2113701102

پرسش)

با توجه به اینکه بعضا ممکن است مبلغ کارکرد صورت وضعیت قطعی نسبت به ماقبل قطعی کمتر گردد که این در حالت مبلغ کارکرد منفی می‌شود و در عین حال اگر ضریب تعدیل نیز منفی شود در رابطه ریاضی فرمول منفی در منفی مثبت می‌شود (که در این حالت منطقی به نظر نمی‌رسد) لذا محاسبه و نحوه اعمال تعدیل در چنین مواردی چگونه است؟

پاسخ)

در صورت منفی شدن ضریب تعدیل و کاهش مبالغ صورت وضعیت نسبت به صورت وضعیت پیش از آن، با توجه به اینکه هر صورت وضعیت براساس شاخص های دوره‌های مربوط به خود تعدیل می‌شود، بنابراین چنانچه در صورت وضعیتی مقادیر کار زیادتر از مقادیر واقعی درج شده باشد، ابتدا باید صورت وضعیت‌های اشتباه اصلاح گردد و ضمن تادیه اصل بدهی و تعدیل پرداخت شده به پیمانکار بابت صورت وضعیت‌های اشتباه، کارکردهای اصلاح شده ملاک محاسبه صورت وضعیت تعدیل قرار گیرد.

D2113701202

پرسش)

خواهشمند است دستور فرمایند موارد زیر از شرایط عمومی پیمان که مورد اختلاف برخی از کارفرمایان و اعضای صنف می‌باشد بررسی و پاسخ روشنگر ابلاغ نمایند.

  1. مهلت پرداخت صورت وضعیت موقت:

چون معمولا تاریخ چک با تارخ تسلیم آن به پیمانکار متفاوت می‌باشد. خواهشمند است که اعلام بفرمایند که تاریخ امضای سند دریافت چک به عنوان تاریخ پرداخت محسوب می‌شود یا تاریخی که روی چک نوشته می‌شود؟ بدیهی است موارد استثنایی که پیمانکار برای وصول چک مراجعه نکند و یا چک از طرف بانک برگشت بخورد مورد نظر نمی‌باشد.

  1. تحویل مصالحی که تهیه آن مستلزم ارائه حواله و تسهیلات کارفرماست.

با توجه به اینکه تهیه برخی مصالح مانند سیمان و آهن و موارد سوزا و غیره از کارخانجات و مراجع ذی ربط مستلزم صدور حواله یا سایر تسهیلات از طرف کارفرما بوده و زمان آن تابع امکانات کارخانه‌ها و یا مراجع تحویل کالا می‌باشد خواهشمند است اعلام فرمایند که چنانچه پیمانکار به موقع خود و با در نظر گرفتن برنامه زمانبندی درخواست صدور حواله از کارفرما بنماید و به علت تاخیر در صدور حواله لازم و یا تغییر حواله از یک مرجع به مرجع دیگر و یا عدم تحویل مصالح توسط کارخانه یا مرجع مربوطه تحویل کالا در مهلت مقتضی مقدور نشود و در نتیجه در پیشرفت کار تأخیر ایجاد شود آیا تأخیرات مزبور مجاز شناخته می‌شود یا خیر؟

پاسخ)

  1. اصولا تاریخ پرداخت به پیمانکار تاریخ صدور چک است مگر آن که به دلایلی کارفرما چک را به موقع تحویل پیمانکار نداده باشد که در اینصورت تاریخ سند دریافت چک ملاک تاریخ پرداخت می‌باشد.
  2. بر اساس ماده ۲۰ شرایط عمومی پیمان چنانچه تحویل مصالح در انحصار دولت باشد، کارفرما تسهیلات لازم را جهت تهیه آن مصالح فراهم می‌آورد، در آن صورت هرگاه پیمانکار پیگیری‌های لازم را جهت تحویل مصالح نموده ولی تأخیراتی در تحویل مصالح به وجود آید تأخیرات مزبور مجاز تلقی می‌گردد.

D2113701302

 پرسش)

پس از سلام به پیوست تصویر نامه شماره ۲۸/۶۶۸۴ مورخ ۸۲/۱۲/۰۹ شرکت اسپیدز جهت بررسی و تفسیر ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان ارسال می‌گردد.

به نظر این انجمن با توجه به اینکه در ماده ۳۷ می‌گوید:

الف) در آخر هر ماه پیمانکار وضعیت کارهای انجام شده از شروع کار تا آن تاریخ را که طبق نقشه‌های اجرائی ، دستور کارها و صورت جلسه‌هاست اندازهگیری می‌نماید و مقدار مصالح و تجهیزات پایکار را تعیین می‌کند. سپس بر اساس فهرست‌بهای منضم به پیمان، مبلغ صورت وضعیت را محاسبه کرده و آن را در آخر آن ماه تسلیم مهندس ناظر می‌نماید. مهندس مشاور، صورت وضعیت پیمانکار را از نظر تطبیق با اسناد و مدارک پیمان کنترل کرده و در صورت لزوم با تعیین دلیل اصلاح می‌نماید و آنرا در مدت حداکثر ۱۰ روز از تاریخ دریافت از سوی مهندس ناظر برای کارفرما ارسال می‌نماید و…..

به نظر این انجمن اگر پیمانکار در آخر هر ماه صورت وضعیت خود را به مهندس ناظر تسلیم نماید، این به منزله تحویل آن به مهندس مشاور است. مهندس مشاور در مدت ده روز از تاریخ دریافت صورت وضعیت توسط مهندس ناظر (نماینده مهندس مشاور در کارگاه) از پیمانکار صورت وضعیت را برای کارفرما ارسال می‌نماید.( یعنی تا دهم ماه بعد). در صورتیکه بعضی از مهندسان مشاور جمله شرایط عمومی پیمان را چنین تفسیر می‌کنند که مهندس مشاور صورت وضعیت پیمانکار را… در مدت حداکثر ده روز از تاریخ دریافت آن از مهندس ناظر خویش، برای کارفرما ارسال می‌نماید.

در صورتیکه این صحیح نیست زیرا در حالی که مهندس ناظر جزئی جدائی ناپذیر از مهندس مشاور می‌باشد. اگر هر نوع تاخیری در رسیدگی به صورت وضعیت بنماید جزء تأخیرات مجاز محاسبه نخواهد شد.

پاسخ)

بازگشت به نامه شماره ۱۰۱/۶۱۸۸۸ مورخ ۱۳۸۳/۰۱/۱۶ اعلام میدارد عبارت حداکثر ۱۰ روز از تاریخ دریافت از سوی مهندس ناظر در بند الف ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان بر اساس مصوبه شماره ۳۶۳۸/ش ف مورخ ۱۳۸۱/۱۲/۱۸ شورایعالی فنی به حداکثر ۱۰ روز از تاریخ دریافت از پیمانکار تبدیل گردیده است.

D2113701402

پرسش)

احتراما به پیوست تصویر نامه شماره ۵۵۲۸/۲۰۰ مورخ ۷۹/۰۵/۲۹ شرکت ماهپور را ارسال و اضافه می‌نماید که به نظر این انجمن در متن ماده ۳۷ نقش مهندس ناظر و مشاور در رسیدگی به صورت وضعیت نقش واحدی است و مهلت ده روزه در عبارت و آن را در مدت حداکثر ده روز از تاریخ دریافت از سوی مهندس ناظر در حقیقت تاریخ دریافت مهندس ناظر از پیمانکار می باشد و رابطه درونی مهندس ناظر و مهندس مشاور ربطی به پیمانکار ندارد و به این ترتیب جمع کل مدت تحویل صورت وضعیت توسط پیمانکار و صدور چک توسط کارفرما بیست روز تعیین شده است. خواهشمند است دستور فرمائید مراتب مورد رسیدگی قرار گرفته و نظر صریح آن مدیریت محترم برای رفع ابهام اعلام گردد.

پاسخ)

عطف به نامه شماره ۱۰۱/۴۶۵۴۶-۷۹ مورخ ۱۳۷۹/۰۵/۳۱ به اطلاع می رساند صورت وضعیتی که پیمانکار طبق ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان جدید تهیه و در آخر هر ماه تسلیم مهندس ناظر می نماید در مدت ۱۰ روز توسط مهندس ناظر و مهندسین مشاور بر اساس مفاد قرارداد رسیدگی و تصحیحات لازم اعمال و تایید می‌شود و برای کارفرما ارسال می‌گردد.

D2113701502

پرسش)

آیا پیمانکار موظف است کلیه کارها را صورت جلسه نماید؟

پاسخ)

بازگشت به نامه شماره ۵۰۶۱-۳۱۴-۴۸ مورخ ۱۳۸۲/۱۰/۲۵ به آکاهی می‌رساند در قراردادهای طرح‌های عمرانی منعقده براساس فهارس‌بهای واحد پایه و شرایط عمومی پیمان جدید با توجه به مفاد مندرج در کلیات فهارس‌بها و قسمت الف ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان، در تنظیم صورت وضعیت‌های موقت الزام به صورت جلسه انجام کار برای عملیاتی است که پس از انجام پوشیده شده و امکان رویت و اندازهگیرشان بعدا میسر نیست و در مورد کارهایی که بعد از انجام قابل رویت و اندازهگیری می‌باشند الزامی به تنظیم صورت جلسه انجام کار نیست. لازم است متره‌های قطعی هر یک از اجزای کار، برای تسهیل در تهیه و تنظیم صورت وضعیت  قطعی در اولین فرصت و در مهلت مقرر توسط پیمانکار تهیه و برای رسیدگی به مهندس مشاور ارائه گردد.

D2113701602

پرسش)

با سلام در صورتیکه پیمانکار اقدام بع ارائه صورت وضعیت ننماید و مشاور مطابق شرایط عمومی پیمان اقدام نماید هزینه آن به چه صورت محاسبه می‌شود؟ آیا بخشنامه‌ای در این خصوص از آن سازمان ابلاغ گردیده است؟

پاسخ)

بازگشت به نامه شماره ۱۲/۴۶/۴۵۵۳ مورخ ۱۳۸۲/۰۳/۱۸ به آگاهی می‌رساند این سازمان در خصوص نحوه تعیین حق‌الزحمه تهیه صورت وضعیت‌های موقت و قطعی که با تایید کارفرما و براساس مواد ۳۷ و ۴۰ شرایط عمومی پیمان، توسط مهندس مشاور انجام می‌گیرد دستورالعمل ابلاغ ننموده است و موضوع تابع مفاد مربوط مندرج در مواد یاد شده می‌باشد.

D2113701702

پرسش)

احتراماً خواهشمند است دستور فرمائید نظر آن دفتر محترم نسبت به مورد زیر که از مفاد بخش نامه شماره ۵۴/۶۰۰-۱۷۴۰/۵-۱ مورخ ۵۹/۰۲/۲۳ استنباط می‌شود ولی صراحت کامل ندارد، اعلام گردد. چنانچه پس از انجام تحویل موقت بخشی از کارها طق مفاد بخشنامه فوق الذکر صورت وضعیت قطعی آن کارها نیز تهیه و تصویب گردد آیا ۵٪ باقیمانده کسور وجه الضمان (متناسب با کار تحویل گرفته شده) باید آزاد شود یا خیر؟

پاسخ)

بازگشت به نامه شماره ۴۵۴/۱۴۶۳۹۴ مورخ ۶۸/۰۹/۲۹ اشعار می‌دارد: چنانچه به استناد بخشنامه شماره ۵۴/۶۰۰-۱۷۴۰/۵-۱ مورخ ۱۳۵۹/۰۹/۲۳ بخش هایی از کار تحویل موقت گردد در آن صورت با تصویب صورت وضعیت قطعی مربوط به بخش های تحویل شده نصف کسور وجه الضمان مربوط به این بخش نیز آزاد می‌گردد.

پرسش و پاسخ‌های سندیکای ساختمانی

ماده 37 شرایط عمومی پیمان

تاریخ:۷۶/۰۷/۲۰

شماره:۵۴/۳۵۵۸

بسمه تعالی

انجمن شرکت‌های ساختمانی

بازگشت بنامه شماره ۷۶/۱۰۱/۳۲۳۶۲ مورخ ۷۶/۰۶/۲۲ اشعار می‌دارد:

۱- اصولا تاریخ پرداخت به پیمانکارتاریخ صدور چک است مگر آن که بدلایلی کارفرما چک را بموقع تحویل پیمانکار نداده باشد که در اینصورت تاریخ سند دریافت چک ملاک تاریخ پرداخت می‌باشد،

۲- براساس ماده ۲۰ شرایط عمومی پیمان چنانچه تحویل مصالح در انحصار دولت باشد و کار فرما تسهیلات لازم را جهت تهیه آن مصالح فراهم می‌آورد. در آن صورت هرگاه پیمانکار پیگیری‌های لازم را جهت تحویل مصالح نموده ولی تا خیراتی در تحویل مصالح بوجود آید تاخیرات مزبور مجاز تلقی می‌گردد .

 

سید علی طاهری

سرپرست دفتر امور‌ فنی و تدوین معیارها

8 دیدگاه برای “ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان

  1. عبداللهی :

    باسلام ، در قراردادی نماینده کارفرما بصورت مشاور وجود ندارد و نماینده خود کارفرما راسا در کارگاه صورت وضعیت را رسیدگی می کند . پس از ارسال صورت وضعیت موقت بصورت مکتوب برا ی ایشان ، پس از رسیدگی ، از ارایه صورت وضعیت رسیدگی شده بهمراه نامه خودداری می کند و صورت وضعیت موقت را قرمز کرده و مهر و امضای کارگاه نموده اند و با پیک برای پیمانکار می فرستند . آیا این روال صحیح است و اگر نیست کجا این الزام ابلاغ صورت وضعیت رسیدگی شده با نامه برای کارفرما یا نماینده ایشان تصریح شده است ؟

  2. ketabdari.ali@gmail.com :

    با سلام

    احتراما پرداخت های علی الحساب که در قبال ارائه ضمانت نامه به پیمانکار پرداخت می شود در زمان محاسبه تاخیرات پرداخت صورت وضعیت به عنوان پرداخت صورت وضعیت در تاریخ پرداخت لحاظ می شود و تاخیرات را صفر می کند یا به عنوان چیزی شبیه وام می باشد که به حساب بدهی پیمانکار گذاشته می شود و جبران کننده تاخیر صورت وضعیت نمی باشد؟

    نکات قابل ذکر در این رابطه:

    1- پرداخت علی الحساب در صورت وضعیت در قبال ضمانت نامه بانکی نمی باشد

    2- این گونه پرداخت های علی الحساب معمولا برای خرید متریال می باشد (خرید یک جا میلگرد مورد نیاز پروژه یا متریال مورد نیاز ساخت سازه و . . .) و باعث تزریق مالی به پروژه نمی شود. و عدم پرداخت صورت وضعیت باعث تضعیف بنیه مالی کارگاه می شود.

  3. علیرضا نبیره :

    سلام خسته نباشید
    تغییر در طرح توسط کارفرما بعد از تحویل موقت و قبل از تحویل قطعی در گارانتی پروژه توسط پیمانکار تاثیر دارد ؟

  4. احسان :

    سلام و وقت بخیر
    پرسش و پاسخ به شماره D2113700702 در وبسایت نظام فنی و اجرایی کشور نیست. ممنون میشم بفرمایید از کجا گرفتید؟

    • امیر مطلق :

      سلام و ادب، احتمالا از سایت سازمان حذف شده است. در فایل pdf ای که پیشتر از سایت موصوف دانلود شده، موجود هست.

  5. رضا :

    با سلام اگر کارفرما با توجه به ماده 37 و 51 و 52 شرایط عمومی پیمان در پرداخت اسناد مالی تاخیر داشته باشد در قراردادهایی که تعدیل تعلق نمیگیرد علاوه بر تاخیرات مجاز جرایم مالی حاصل از عدم پرداخت به موقع با کدام راهکار می توان از کار فرما اخذ نمود

  6. مهدی :

    با سلام،اگر ناظراز بررسی و تاییدصورت وضعیت امتناع کندنحوه برخورد چگونه است

  7. مهدی :

    سلام و عرض ادب ،در صورتی که ناظر از تایید و امضائ صورت وضعیت امتناع کند نحوه برخورد چگونه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | عضویت
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد